صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۳۳۲۵
سیدعبدالحسین لاری‌ ـ ۳۱

 ظلم بدترین گناهان

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان/ گروه خرد
سیدلاری در کشاکش نهضت مشروطیت کتاب «مشروطه مشروعه» را به رشته نگارش درآورد که در سال ۱۳۲۵ قمری در شیراز چاپ شد. وی در این کتاب یک نظام مشروطه مبتنی بر ارزش‌ها و مبانی اسلامی را بررسی می‌کند. البته منظور او از «مشروطه مشروعه» تا حدودی با نظرات علمایی، همچون حاج شیخ فضل‌الله نوری متفاوت است. کتاب سیاسی دیگر سیدلاری به نام «قانون در اتحاد دولت و ملت» است که در دفاع از آرا و مواضع «مشروطه‌خواهان» نوشته شده است. رساله موسوم به «احکام قانون اداره بلدیه» نیز کتابچه‌ای است که پس از مشروطیت و برای رفع نیازهای روز آن انقلاب نگارش یافته است. مجتهد لاری در این رساله آیین اداره یک شهر و تصرف در امور و شئون آن طبق موازین فقه اسلامی را به بحث گذاشته است.
این کتاب‌ها که نام بردیم منابع اصلی اندیشه سیاسی مجتهد لاری است و در آنها از نوع نظام مطلوب و مبانی مشروعیت اقتدار سیاسی گرفته تا مسائل مستحدثه مربوط به اداره شهرهای جدید مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، این آثار لاری را می‌توان آینه وجوه اندیشه سیاسی او به شمار آورد و با در پیش گرفتن روش تجزیه و تحلیل متن، مبانی و ابعاد اندیشه سیاسی او را استخراج و تدوین کرد. 
مجتهد لاری در رساله سیاسی خود، یعنی کتاب «آیات الظالمین» نظریه بدیعی که برایش حائز اهمیت است، ارائه می‌کند. لاری در این پژوهش فقهی و قرآنی به نتایج مهمی رسیده است؛ به گونه‌ای که فتاوای بزرگانی همچون شیخ مرتضی انصاری، صاحب جواهر و صاحب ریاض را به نقد و بررسی نشسته و با تنقیح علمی و تضعیف آرای آنان نظریه جدیدی در این مبحث ارائه کرده است.
بی‌شک، مهم‌ترین نظریه سیاسی لاری به پدیده ظلم و نحوه مبارزه با آن اختصاص دارد که به اجمال نکاتی در باره آن گفته شد. او در شریعت اسلامی هیچ جرم و گناهی را با ظلم هم ردیف نمی‌داند و آن را «بدترین همه گناهان صغیره و کبیره» معرفی می‌کند. مجتهد لاری حتی گناه و جرم «ارتداد» را نازل‌تر از ظلم می‌داند و لذا کیفر شرعی نوعی از ظلم که محاربه، یعنی «تجرید سلاح لاخافه مسلم» باشد، شدیدتر از کیفرهای همه جرایم و گناهان دیگر می‌داند.
لاری برای اثبات اقبحیت ظلم و زشت‌تر بودن آن از همه معاصی و کبائر، ادله شرعی و عقلی بسیاری را ارائه می‌کند. برخی از استدلال‌های او در این مسئله چنین است؛ در اسلام برای قصد گناه و اراده و تمایل به سوی آن در هیچ موردی کیفر دنیوی یا اخروی در نظر گرفته نشده، به جز مورد ظلم که خداوند در قرآن به کسانی که به ظلم و ظالمان تمایل داشته باشند و آنان را دوست بدارند، آتش جهنم وعده داده است. مجتهد لاری آیات قرآن مجید را از آغاز تا انجام آن بررسی و استقصاء کرده و بیش از چهارصد آیه در محکومیت و اعانه بر ظالم و کیفرهای دنیوی و اخروی ظالمان استخراج و ارائه می‌دهد. همچنین او سنت و احادیث پیامبر و ائمه معصوم(ع) را بررسی می‌کند و نمونه‌های حدیثی فراوانی را در محکومیت ظلم و ظالم ارائه می‌دهد که بسیار ارزشمند است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات